آخرین اخبار و جدید ترین نمونه سوالات پیام نور

وبلاگ اطلاع رسانی از اخبار و اطلاعیه های پیام نور

آخرین اخبار و جدید ترین نمونه سوالات پیام نور

وبلاگ اطلاع رسانی از اخبار و اطلاعیه های پیام نور

آخرین اخبار و جدید ترین نمونه سوالات پیام نور

اطلاع از آخرین اخبار پیام نور و دانلود نمونه سوالات پیام نور


پیام نور سوال در تلگرام
https://telegram.me/psoal

  • ۰
  • ۰

تدابیر دانشگاه پیام نور استان مرکزی برای کاهش فشار پرداخت شهریه به دانشجویان

رییس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی با اشاره به مسائلی که طی هفته های اخیر درخصوص “تعیین مهلت پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه پیام‌نور” مطرح شده و اعتراضات دانشجویان برخی واحد ها را در پی داشته، تدابیر این واحد دانشگاهی برای کاهش فشار پرداخت شهریه به دانشجویان را تشریح کرد.

دکتر هادی غفاری گفت: دانشگاه پیام‌نور از نظر منابع مالی یک دانشگاه نیمه‌دولتی بوده و بودجه تخصیصی توسط دولت‌های مختلف به دانشگاه و سرانه در نظر گرفته شده برای دانشجویان این دانشگاه بسیار پایین‌تر از بودجه تخصیصی و سرانه دانشجویی سایر دانشگاه‌هاست.

وی افزود: در سال جاری که برای هر دانشجو در دانشگاه‌های دولتی حدود 10 میلیون تومان سرانه پیش‌بینی شده است، تقاضای دانشگاه از مسئولان افزایش سرانه دانشجویان دانشگاه پیام‌نور به حداقل یک چهارم سرانه مذکور بود، در حالی که هم اکنون براساس اعلام معاون فرهنگی دانشگاه، سرانه هر دانشجو در دانشگاه پیام‌نور حدود 530 هزار تومان است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی گفت: اگر چه این رقم نسبت به سال¬های گذشته رشد داشته و جای تقدیر و تشکر از مسئولان دولتی و مجلس را دارد، اما این موضوع که نشان دهنده‌ تفاوت بسیار زیاد سرانه دانشگاه پیام‌نور نسبت به سایر دانشگاه‌های دولتی است، دانشگاه را ناچار به تامین عمده بودجه خدمات آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و … که توسط این مجموعه بزرگ با حدود 500 مرکز و واحد آموزشی در سراسر کشور به حدود 800 هزار دانشجو و چهار هزار عضو هیئت علمی و هزاران مدرس مدعو ارائه می‌شود؛ از محل شهریه‌ای که خود دانشجویان پرداخت می¬کنند کرده است.

غفاری ادامه داد: با وجود این مسئله و لزوم تامین هزینه‌های دانشگاه از محل شهریه‌های دانشجویان، شهریه‌ای که دانشجویان دانشگاه پیام‌نور پرداخت می‌کنند در بین دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی جزو کمترین مبالغ شهریه دانشجویی است، به طوری که متوسط شهریه هر دانشجو در مقطع کارشناسی در ترم قبل حدود 480 هزار تومان و در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته حدود یک میلیون و 200 هزار تومان بوده است.

وی تصریح کرد: ویژگی مذکور که از مزایای تحصیل در دانشگاه پیام‌نور بوده و نشان‌دهنده توجه جدی مسئولان دانشگاه به موضوع معیشت دانشجویان و خانواده‌های آنان است به همراه ویژگی بومی‌گزینی دانشگاه و گستردگی آن در سراسر کشور طی این سال‌ها، دانشگاه پیام‌نور را به کانون امید آحاد مردم بویژه اقشار متوسط و پایین جامعه از نظر مالی برای تحصیلات عالیه تبدیل کرده است؛ از این رو مسلما دانشگاه حاضر به از دست دادن این جایگاه نبوده و تمام تلاش خود را در راستای کسب رضایت هرچه بیشتر دانشجویان به عنوان ولی‌نعمتان دانشگاه به کار خواهد بست.

غفاری افزود: با وجود مسائل مذکور، مسلماً تمامی دانشجویان بر این نکته واقف و معترفند که یکی از وظایف دانشجویان در دانشگاه‌هایی که اداره آنها متکی بر شهریه دانشجویی است، از جمله دانشگاه پیام‌نور، پرداخت به موقع شهریه پس از انتخاب واحد در هر ترم تحصیلی است تا دانشگاه بتواند با اتکا به آن خدمات متناسبی را به دانشجویان بویژه در حوزه مسائل آموزشی و فرهنگی ارائه کند.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر دانشگاه تاکنون و طی این سال‌ها در خصوص مهلت پرداخت شهریه برای دانشجویان، بازه‌ زمانی طولانی که تا شروع ترم تحصیلی بعد را نیز در برداشته در نظر گرفته بوده و حتی به دانشجویان بدهکار مالی اجازه حضور در آزمون‌های پایان ترم نیز می‌داده در حقیقت این امر مساعدت دانشگاه با دانشجویان بوده که مسئولان دانشگاه نیز تمایل به ادامه این مساعدت داشته و دارند.

رییس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی ادامه داد: مسایل مالی دانشگاه که هم‌اکنون بخشی از آنها به علت کاهش درآمدهای دانشگاه ناشی از کاهش شهریه‌های دریافتی و بخشی دیگر ناشی از انباشته شدن بدهی‌های شهریه دانشجویان به دانشگاه از ترم‌های گذشته تاکنون و بخشی نیز به علت مشکلات مالی ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بود؛ دانشگاه را ناچار به چشم‌پوشی از سیاست مساعدتی و اتخاذ تدابیر قانونی برای دریافت شهریه از دانشجویان کرده است.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه پنج ماه از آغاز سال تحصیلی 95-94 گذشته و نیم سال دوم این سال تحصیلی نیز آغاز شده است، هنوز دانشجویان زیادی نسبت به تسویه شهریه ترم گذشته خود اقدام نکرده‌اند، به عنوان مثال در این استان هنوز حدود 15 درصد از شهریه ترم قبل که معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان است، وصول نشده است.

غفاری در ادامه سخنانش از انعکاس نارضایتی دانشجویان و خانواده‌های آنان به مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه در پی تصمیم اتخاذ شده جهت پرداخت شهریه در بازه زمانی کوتاه در نظر گرفته شده علیرغم موجه بودن این تصمیم خبر داد.

وی افزود: تمام مسئولان دانشگاه در سطوح مختلف سازمان مرکزی، استان‌ها و مراکز و واحدها با درک شرایط دانشجویان با جدیت به دنبال اتخاذ تدابیر مناسب‌تر برای رفع مشکلات مالی دانشگاه و ارائه خدمات مطلوب به دانشجویان بدون تحمیل فشار مالی به این عزیزان هستند.

غفاری تصریح کرد: در این راستا، مدتی است دانشگاه درآمدزایی از طریق ظرفیت‌های کمتر مورد توجه خود و جذب کمک‌های مردمی با تشکیل ستاد خیرین دانشگاه و صرفه‌جویی جدی و مدیریت مصرف منابع مالی را در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون در این خصوص موفقیت‌هایی را نیز به دست آورده است.

تدابیر دانشگاه برای کاهش فشار ناشی از پرداخت شهریه

رییس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی در خصوص تدابیری که دانشگاه برای کاهش فشار ناشی از پرداخت شهریه به دانشجویان در نظر گرفته است، بیان کرد: دانشگاه پیام‌نور رایزنی‌هایی را با موسسات مالی مختلف به منظور فراهم کردن شرایط اعطای وام شهریه دانشجویی به متقاضیان با شرایط مناسب به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است که دریافت کل مبلغ شهریه طول تحصیل دانشجو به صورت یکجا و به شکل وام قرض‌الحسنه یا کم‌بهره یکی از راهکارهای در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: همچنین طبق روالی که از سال‌های گذشته تاکنون مرسوم بوده، براساس اعتبارات تخصیص داده شده از سوی صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، دانشگاه اعطای وام قرض‌الحسنه شهریه که در دوره کارشناسی حداکثر به مدت هشت ترم و برای هر ترم 300 هزار تومان، در دوره کارشناسی ارشد حداکثر به مدت چهار ترم و برای هر ترم یک میلیون و 150 هزار تومان و در دوره دکتری برای هر ترم مبلغ دو میلیون و 500 هزار تومان با معرفی تنها یک ضامن رسمی یا پیمانی و بدون مراجعه به بانک و بازپرداخت پس از اتمام تحصیلات است را نیز در برنامه‌های خود دارد.

غفاری همچنین اعلام کرد: طبق اعلام معاون اداری مالی دانشگاه پیام‌نور، براساس روالی که در ترم‌های تحصیلی گذشته نیز اجرا می‌شد، امکان تقسیط شهریه متغیر برای دانشجویان دارای شرایط خاص، به منظور بازپرداخت آن در بازه زمانی گسترده‌تر فراهم است و لازم است دانشجویان در این خصوص جزئیات را از مرکز و واحد محل تحصیل خود پیگیری کنند.

علت افزایش شهریه گروهی از دانشجویان مهمان

وی با توجه به مسائل مطرح شده در خصوص شهریه به موضوع افزایش شهریه دانشجویان مهمان اشاره کرد و گفت: در خصوص افزایش شهریه دانشجویان مهمان نیز با توجه به بحث‌های صورت گرفته، علت تصمیم دانشگاه برای افزایش شهریه گروهی از دانشجویان مهمان، لزوم مدیریت تقاضاهای مهمان دانشجویان بود، چرا که در طول سال‌های اخیر به صورت مکرر مشاهده شده بود که درصد بسیار زیادی از دانشجویان یک مرکز و واحد به سبب اینکه در شهر یا منطقه دیگری سکونت داشتند، علیرغم اینکه به میل و اراده خودشان نسبت به انتخاب مرکز مبدأ برای تحصیل اقدام کرده بودند؛ بلافاصله پس از قبولی یا در طول تحصیل، متقاضی مهمان شدن به مرکز دانشگاهی محل سکونت خود می‌شدند.

غفاری افزود: دانشگاه نیز با وجود تعیین شرایط مهمان شدن و ابلاغ آن، از طرف دانشجویان و با ارائه توصیه‌نامه از طرف اشخاص و ارگان‌های مختلف جهت مساعدت با درخواست مهمانی تحت فشار قرار داشت و عملا به اجبار با بسیاری از درخواست‌هایی که حتی شرایط مهمانی را نداشتند، موافقت می‌کرد و این امر باعث شده بود که بعضی از مراکز و واحدهای دانشگاه رو به تعطیلی گذاشته و بعضی واحد‌های دیگر که در مراکز جمعیتی کشور قرار داشتند با افزایش بدون برنامه و پیش‌بینی نشده دانشجو مواجه شده و این موضوع در نهایت منتج به مشکلات عدیده‌ای برای دانشگاه شد.

وی تصریح کرد: از این رو، بر اساس مصوبه جلسه شماره 108 مورخ بیستم اسفندماه سال 1391 شورای دانشگاه، مقرر شد صرفاً شهریه متغیر دانشجویانی که از ناحیه پایین‌تر به ناحیه بالاتر مهمان می‌شوند با اعمال ضرایبی افزایش پیدا کند و این موضوع در آیین‌نامه آموزشی جدید دانشگاه با ذکر جزئیات درج و در تیرماه 92 به تمامی مراکز دانشگاهی پیام‌نور ابلاغ شد و متن آیین‌نامه نیز در پورتال دانشگاه در دسترس دانشجویان قرار گرفت.

رییس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی تاکید کرد: البته این افزایش یک ترم پس از ابلاغ و از نیم سال دوم سال تحصیلی 94-93 اجرایی شده است و هم‌اکنون نیز در هنگام ارائه درخواست مهمان توسط دانشجو، موضوع افزایش شهریه توسط سیستم گلستان و توسط کارشناسان دانشگاه به وی تذکر داده می‌شود.

غفاری براساس این اظهارات افزود: اولاً افزایش شهریه دانشجویان مهمان فقط مختص به شهریه متغیر، آن هم با اعمال ضریب 1.6 ( برای مهمان شدن از مراکز و واحدهای ناحیه پایین ترم به بالاتر)، 1.8 (برای مهمان شدن به مراکز استان‌ها) و 2 (برای متقاضیان مهمان به مراکز چهارگانه شهر تهران) است نه تمام شهریه؛ دوماً این افزایش شامل تمام دانشجویان مهمان نمی‌شود بلکه صرفاً شامل دانشجویانی می‌شود که از نواحی دانشگاهی پایین‌تر به نواحی دانشگاهی بالاتر یا به مراکز استان‌ها و مراکز چهارگانه تهران مهمان می‌شوند.

علت افزایش سالانه شهریه ثابت

وی درخصوص شهریه ثابت اضافه کرد: ممکن است برای بعضی از دانشجویان و خانواده‌های آنان این سوال مطرح باشد که علت افزایش سالانه شهریه ثابت چیست در حالی که شهریه ثابت همانطور که از اسم آن مشخص است باید در طول تحصیل دانشجو ثابت بوده و تغییر نداشته باشد؛ باید بگویم این برداشت ناشی از تعریف اشتباه و غلطی است که از شهریه ثابت در بین جامعه وجود دارد، شهریه ثابت در حقیقت شهریه‌ای است که دانشجو بدون در نظر گرفتن تعداد و نوع واحدهای اخذ شده در ترم باید برای هزینه‌های ثابت خدماتی که در طول سال تحصیلی به وی ارائه می‌شود، پرداخت کند.

غفاری گفت: بنابر این شهریه ثابت تحت این عنوان نامگذاری شده که مربوط به هزینه‌های ثابت دانشجو در طول ترم است. در دانشگاه پیام‌نور نیز همانند سایر دانشگاه‌ها، شهریه ثابت و متغیر در هر سال تحصیلی با مصوبه هیئت امنای دانشگاه پیام‌نور متناسب با اوضاع مالی کشور در آن سال تعیین می‌شود.

رییس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی در پایان مجدداً به دانشجویان و خانواده‌های آنان اطمینان خاطر داد که مسئولان دانشگاه پیام‌نور با اعتقاد عمیق به لزوم تکریم مقام علم و دانشجو به صورت جدی در پی فراهم کردن شرایط مناسب برای تحصیل دانشجویان از هر جهت بخصوص با رفع نگرانی‌های مالی آنان بوده و از هیچگونه تلاشی برای رفع مشکلات و دغدغه‌های آنان و نیل به این هدف فروگذار نخواهند کرد.